INFORMATIE VOOR PATIENT

Veilig onderweg met VZA International


U bent in het buitenland ziek geworden of gewond geraakt. Daarom wordt u per ambulance of per vliegtuig over langere afstand vervoerd. 

Eerder heeft u contact gehad met de alarmcentrale. In opdracht van de alarmcentrale wordt uw verdere vervoer nu verzorgd door VZA International. Wij hebben een jarenlange ervaring op het gebied van internationaal vervoer van zieken en gewonden. In deze brochure leest u meer over ons. En over wat u kunt verwachten. 

Wie zijn wij? 
VZA International werd opgericht in 1987. We zijn gespecialiseerd in het vervoeren (‘repatriëren’) van zieke of gewonde patiënten vanuit het buitenland naar Nederland. Daarbij werken we vanuit onze vier Nederlandse locaties: in Amsterdam, Waalwijk, Echt en Elburg. 

Wat kunt u verwachten? 
Voor ritten binnen Europa beschikken wij over een ruim aantal ambulances. Tijdens de reis wordt u begeleid door een (ambulance)verpleegkundige en een ervaren ambulancechauffeur. Indien nodig en afhankelijk van uw situatie vullen we het team aan met een deskundige arts. Of, in het geval van pasgeboren patiënten, met een neonatoloog.  

Het zorgteam staat u gedurende de hele reis bij met goede medische zorg en begeleiding. Voordat u vertrekt bespreken zij met u uw actuele medische situatie en zorgbehoefte. Ook spreken ze de reis met u door. Dit gebeurt in samenspraak met lokale medici en met de alarmcentrale. 

Afhankelijk van uw specifieke situatie wordt u vervoerd per ambulance of per vliegtuig. Logistieke aspecten en bijvoorbeeld beschikbaarheid van vluchten kunnen een rol spelen bij een keuze. Zo kan het zijn dat wij over grote afstanden binnen Europa patiënten per ambulance vervoeren, omdat de ambulance bijvoorbeeld sneller inzetbaar is. Daarnaast hoeft er bij een traject met de ambulance minder vaak op andere brancard of stretcher te worden over geplaatst. Als uw situatie daarom vraagt, kiezen we soms ook voor het vliegtuig. Wordt u van buiten Europa naar huis vervoerd? Dan reist u per vliegtuig. 

Optimale zorg tijdens de reis
Hoe complex uw zorgvraag ook is: wij zorgen voor hoogwaardige zorg en optimale omstandigheden. Tijdens de reis laten we niets aan het toeval over. Alle door ons gebruikte ambulances en vliegtuigen beschikken over een complete medische uitrusting op maat. Van bewakingsapparatuur tot defibrillator. En van de juiste medicatie tot diverse verbandmaterialen. Alles is afgestemd op uw specifieke situatie. Kunt u alleen liggend reizen? Dan wordt er aan boord van het vliegtuig een stretcher ingebouwd. 

Zodra u terug bent, verloopt de zorg verder via uw eigen huisarts of medisch specialist. 

Ook aan uw comfort is gedacht
Onze ambulances voldoen aan hoge kwaliteitsstandaarden zoals gangbaar in Nederland. De ambulances zijn volledig ingericht en afgestemd op vervoer over langere afstanden. Zo beschikken onze vervoer middelen standaard over airconditioning, comfortabele vering en -stoelen. Ook zijn ze voorzien van een dvd-installatie. Zodat u en uw eventuele medereiziger zich niet hoeven te vervelen.

In het vliegtuig zijn we voor wat betreft comfort afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij en het type toestel waarmee gevlogen wordt. Stoelen en stretchers zijn van de luchtvaartmaatschappij. Er is verschil aanwezig tussen stretchers. Daar hebben wij geen invloed op. Wel verneemt onze medisch begeleider graag hoe u dit ervaart, zodat wij dit kunnen beoordelen. 

Eten en drinken onderweg
Er wordt u een maaltijd aangeboden onderweg. Het kan zijn dat door reisafstand of reisschema (bijvoorbeeld overstappen met het vliegtuig) dit niet altijd past op het moment dat u dit gewend bent. Het is raadzaam om iets te eten en te drinken mee te nemen, zodat u hier niet afhankelijk van bent.

Wie betaalt het vervoer?
Wij declareren rechtstreeks bij de zorgverzekeraar of reisverzekeraar, voor zowel het ambulancevervoer als voor het vervoer per vliegtuig. U ontvangt van ons dus geen nota, mits de alarmcentrale het vervoer gecoördineerd heeft. Afhankelijk van uw verzekering, kan het zijn dat u zelf het eigen risico met uw zorgverzekeraar dient te verrekenen.

De MRSA-bacterie: hoe zit het? 
Misschien heeft u er wel eens van gehoord: MRSA. Deze ‘ziekenhuisbacterie’ is zelden schadelijk voor gezonde mensen. Maar bij mensen met een sterk verminderde weerstand kán deze bacterie infecties veroorzaken. Gaat u straks in Nederland niet rechtstreeks naar huis, maar eerst naar een ziekenhuis? Dan wordt u tijdens uw heropname hoogstwaarschijnlijk eerst tijdelijk in isolatie verpleegd. Ook wordt er getest of u drager bent van de bacterie. Bent u MRSA-vrij? Dan hoort u dit binnen één tot drie dagen. 

Op uw verzoek is er uitgebreidere informatie beschikbaar over MRSA. Vraag de begeleider er naar.

Kwaliteit
VZA International hecht veel waarde aan kwaliteit. Wij streven ernaar om u een zo goed mogelijke service te bieden. Wij zijn ISO gecertificeerd en HKZ Ambulancezorg gecertificeerd. Een Veiligheidsmanagentsysteem is daar onderdeel van, waarmee wij extra aandacht hebben voor (patient)veiligheid. Onze diensten verrichten wij onder supervisie van onze medisch manager, prof. Dr. B.J.M. van der Meer.

Wij bieden scholing en evaluatie met onze medewerkers, opdrachtgevers en belanghebbenden, omdat wij onszelf continue willen verbeteren.

Enquête
Om de kwaliteit van onze dienstverlening te evalueren en te verbeteren vragen wij u om onze enquête in te vullen. Hiermee willen wij graag van u vernemen hoe u onze dienstverlening ervaart. Vraag ernaar bij uw begeleider, dan krijgt u direct een enquête mee. Mocht dit onverhoopt niet gebeurd zijn, dan kunt u ons per e-mail om een enquête vragen. 

Uw privacy is gewaarborgd
VZA International beschikt over een privacyreglement. Daarin wordt geregeld hoe we binnen VZA International omgaan met privacygevoelige informatie. Uw privacy is te allen tijde gewaarborgd. Het reglement is op te vragen door ons een e-mail verzoek te sturen.

Zoekgeraakte eigendommen
Het gebeurt gelukkig zelden. Toch komt het soms voor dat bagage of andere spullen – om wat voor reden dan ook – zoekraken. Overkomt u dit onverhoopt? Stuur ons dan zo spoedig mogelijk een e-mail met een omschrijving. Wij beginnen dan direct met zoeken.

Nazorg nodig? 
Eenmaal terug na de reis, dan verloopt de zorg verder via uw huisarts (die thuiszorg kan inschakelen) of medisch specialist.

Het kan zijn dat u aan uw ziekte of ongeval een traumatische ervaring overhoudt. Als dat zo is, kunt u contact opnemen met Slachtofferhulp Nederland (www.slachtofferhulp.nl). Of bespreek het met uw huisarts. 

Vragen of opmerkingen? Laat het ons weten! 
Als u tevreden bent, zijn wij het ook. Wij doen er dan ook alles aan om uw reis zo goed en comfortabel mogelijk te laten verlopen. Heeft u onverhoopt toch een klacht? Bijvoorbeeld over uw (medische) verzorging of over niet-nagekomen afspraken? En komt u er niet uit met de desbetreffende medewerker? Dan horen wij dat graag van u! Onze klachtencommissie neemt uw klacht graag in behandeling, met inachtneming van ons klachtenreglement, welke ook voor u beschikbaar is via e-mail. 


Heeft u suggesties voor verbetering van onze dienstverlening? Ook dan horen wij het graag. Vul ons contactformulier op onze website in of stuur een e-mail naar info@vzainternational.nl, dan gaan wij ermee aan de slag.



Vragen?
Neem contact
met ons op.
Bel ons
0416 - 541160
Post- en bezoekadres
Medex International B.V.
/ VZA International
Zinkerweg 3
5145 NL Waalwijk
HKZ ISO 9001 logo

VZA International maakt gebruik van functionele en analytische cookies (Google Analytics) om u een optimale gebruikservaring te bieden. De informatie die Google verzamelt wordt zo veel mogelijk geanonimiseerd. Uw IP-adres wordt nadrukkelijk niet meegegeven. Verder maken wij geen gebruik van uw persoonlijke informatie.